Ο κόσμος του ίντερνετ αλλά και η επιχειρηματική πραγματικότητα άλλαξε σε μία μέρα συγκεκριμένα στις 22 Ιουλίου το 2022 όταν ανακοινώθηκε ότι ο γνωστός επιχειρηματίας Elon Musk αγόρασε το Τwitter, μια από τις μεγαλύτερες πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης.
Μέσα σε 2 μόλις μέρες η συνολική εικόνα της εταιρείας άλλαξε εμφάνιση και όνομα, ταρακουνώντας τις ισορροπιές που υπήρχαν έως τότε στον ομολογουμένως τεράστιο αυτόν επιχειρηματικό κλάδο. Φανταστείτε μόνο τι επίδραση είχε μια τέτοια κίνηση στα ποσοστά των μετοχών της wall street, όταν μια από τις πιο επιτυχημένες πλατφόρμες παγκοσμίως, αλλάζει χέρια σε μια νύχτα.
Έκτοτε χιλιάδες φήμες κυκλοφορούσαν για το τι συμβαίνει παρασκηνιακά στα κεντρικά γραφεία της “X”, καθώς όλοι προσπαθούσαν να μαντέψουν το επόμενο βήμα της εταιρείας, η οποία έδειχνε να αλλάζει κατεύθυνση σιγά σιγά. Είτε μιλάμε για τις μαζικές απολύσεις εργαζομένων μέσω email σε μια νύχτα, είτε για το πιο πρόσφατο bug που δεν επέτρεπε στους χρήστες να έχουν φωτογραφίες πριν το 2014 (πιθανόν για εξοικονόμηση αποθηκευτικού χώρου στου κεντρικούς υπολογιστές) τα πάντα δείχνουν να είναι σχετικά ρευστά ακόμη, όσο αναφορά την συγκεκριμένη πλατφόρμα.

-elonmusk-
Σήμερα στα κεντρικά του άλλοτε κολοσσού του ίντερνετ δεσπόζει επιβλητικά το σύμβολο “X” εκεί που κάποτε υπήρχε το λογότυπο του γνωστού πουλιού, με την εφαρμογή να εμφανίζεται στα καταστήματα εφαρμογών της Apple και Google ως “Χ”. Ένα σύμβολο το οποίο φαίνεται να ακολουθάει τον εκκεντρικό επιχειρηματία από τα πρώτα του βήματα έως και σήμερα, ίσως και αντίστροφα. Το όραμα της εταιρείας ,πάντα κατά τον Elon Musk είναι η πρώην δημοφιλής πλατφόρμα να γίνει “μια υπερ-εφαρμογή που τα κάνει όλα”.
Η ιστορία πίσω από το X
Σε μια προσπάθεια να εξελιχθεί ο συγκεκριμένος ιστότοπος από μια απλή δημόσια υπηρεσία ανταλλαγής μηνυμάτων σε κάτι πολύ ευρύτερο, ο Elon mask θέλει να δώσει νέα κατεύθυνση στο “X” με τον μέγιστο σκοπό να είναι (πάντα κατά τον ίδιο) το να θέσει τις βάσεις για το μέλλον της απεριόριστης διαδραστικότητας. Δίνοντας έμφαση σε ήχο, βίντεο, μηνύματα και πληρωμές ή τραπεζικές μεταφορές, δημιουργώντας μια παγκόσμια αγορά για αγαθά και υπηρεσίες. Βέβαια προς το παρών όπως θα δούμε παρακάτω όλα αυτά είναι ακόμη στο θεωρητικό επίπεδο καθώς δεν έχει ανακοινωθεί κάποιο συγκεκριμένο προϊόν η υπηρεσία, οπότε τα πράγματα είναι λίγο ασαφή ακόμη.

Η μανία με το γράμμα “X”
Αν εξετάσουμε το παρελθόν των επιχειρηματικών κινήσεων του Elon Musk θα δούμε ένα πάθος γύρω από το γράμμα X. Σε ότι έχει αγγίξει τις τελευταίες δύο και πλέον δεκαετίες μπορούμε να το βρούμε. Από την πρώτη του startup εταιρεία , στην εφαρμογή τεχνητής νοημοσύνης xAi,στην εταιρεία κατασκευής πυραύλων SpaceX, στο Model X, ένα από τα πρώτα οχήματα από την εταιρεία ηλεκτρονικών αυτοκινήτων Tesla, ακόμη και στο παιδί του που ονόμασε X Æ A-12!
Έχει συγκρίνει τις φιλοδοξίες του για το Twitter με το όραμα που είχε για μια άλλη οντότητα που ονομάζόταν X.com, μια εταιρεία χρηματοοικονομικών υπηρεσιών που ίδρυσε το 1999 και έγινε τελικά PayPal Holdings Inc. Όταν ήταν Διευθύνων Σύμβουλος, ο Musk ήθελε να διευρύνει την πλατφόρμα και να καταργήσει σταδιακά το όνομα PayPal, μια κίνηση που τελικά οδήγησε στην αποπομπή του.
“Μια υπερ – εφαρμογή για όλα”
Μέσα από κάποια πρόσφατα tweets του (πριν την εξαγορά ) ο επιχειρηματίας φαίνεται να είχε μια μορφής κόντρα με την εν λόγω πλατφόρμα και το πως η ίδια διαχειριζόταν τον ελεύθερο λόγο. Μάλιστα μέσα από το ιδιαίτερο ύφος που ο ίδιος κατέχει δεν δίστασε αρκετές φορές να επιτεθεί τόσο στην πλατφόρμα με το διάσημο πουλί, η σε χρήστες μέσω καυστικών memes. ΄Ισως αυτός να είναι ο λόγος που κρύβεται πίσω από την μεγάλη αλλαγή που υπολογίζουν να πάρει ως κατεύθυνση η πλατφόρμα, η οποία έως πρόσφατα στηριζόταν κυρίως σε σύντομα μηνύματα και μικρά βίντεο εντός της πλατφόρμας. Με τους αντιπροσώπους τύπου να υπόσχονται πως θα μπορούν να γίνουν πολλά διαφορετικά πράγματα στην πλατφόρμα, είτε πρόκειται για ακρόαση podcast, αγορά ακόμη και παρακολούθηση βίντεο, παρακολουθούμε σίγα σιγά και σταδιακά τις αλλαγές να παίρνουν μορφή. Ήδη επιτρέπετε στους χρήστες να συμμετέχουν σε ζωντανές ηχητικές συνομιλίες, να στέλνουν μεγαλύτερα μηνύματα κειμένου και να μεταδίδουν βίντεο, όπως η νέα εκπομπή που κυκλοφόρησε πρόσφατα στην πλατφόρμα ο πρώην παρουσιαστής του Fox News, Tucker Carlson. Εάν εντέλει η ώθηση του Twitter για συνδρομές επί πληρωμή είναι επιτυχής, θα μπορούσε τελικά να επεκταθεί και να μοιραστεί ορισμένα έσοδα από συνδρομές με τους χρήστες, κάνοντας την θεωρητικά μια πιο διαδεδομένη εκδοχή του Patreon. Βέβαια μιας και δεν είναι συνυφασμένη η πλατφόρμα με αυτές τις χρήσεις μένει στον χρόνο να δείξει αν το εγχείρημα αυτό πατάει σε ρεαλιστικές βάσεις.

Το WeChat ως παράδειγμα
Η ιδέα ήταν να γίνει το Twitter πιο χρήσιμο. Δίνοντας το παράδειγμα της εφαρμογής “Wechat” της Tencent Holdings Ltd, ο Elon Musk δήλωσε ανοιχτά την προσέγγιση και την ιδέα γύρω από το μέλλον του X.com που δεν είναι άλλο από το να φέρει αυτά τα στάνταρ σε Αμερικάνικο έδαφος, δημιουργώντας μια υπερ-εφαρμογή που πραγματικά θα μπορεί ο χρήστης να κάνει τα πάντα μέσα από εκεί και να καλύψει όλες τις ανάγκες του.
Tο WeChat είναι μια εφαρμογή που υπάρχει στην ζωή εκατοντάδων εκατομμυρίων ανθρώπων
( κυρίως στην Ασία ) λόγω του ότι δημιουργεί ένα δικό της δίκτυο-mini internet ,καλύπτοντας τις μέσες ανάγκες του χρήστη ( από ψηφιακές πληρωμές και παραγγελίες φαγητού μέχρι και κρατήσεις πτήσεων, ψυχαγωγία και ιατρικά ραντεβού), τους επιτρέπει να εκτελούν όλες τις οικονομικές τους ανάγκες και αποτελεί μια από τις πιο δημοφιλείς πύλες ενημερώσεων και ψυχαγωγίας στην χώρα της Κίνας, συνδυάζοντας τις χρήσεις άλλων γνωστών εφαρμογών όπως πχ Facebook, Instagram κα. Πατώντας επάνω σε αυτό το μοντέλο χρήσης των γενικότερων μέσων που μπορεί να ενδιαφέρουν τον μέσο χρήστη του internet, το εν λόγο εγχείρημα δείχνει αρκετά φιλόδοξο.
Το πρόβλημα
Οι τεχνολογικές πλατφόρμες αναζητούν εδώ και καιρό τρόπους για την καλύτερη δημιουργία εσόδων από τη βάση πελατών και τις προσφορές των προϊόντων τους. Αρκετοί προσπάθησαν να αναλάβουν τραπεζικά μεγαθήρια, μόνο για να καταλήξουν να αποχωρούν από τα σχέδιά τους ενόψει του ανταγωνισμού και του ρυθμιστικού ελέγχου. Η Meta Platforms Inc. πέρασε χρόνια επενδύοντας σε ένα έργο που ονομάζεται Libra που υποτίθεται ότι θα έφερνε επανάσταση στις διασυνοριακές πληρωμές, αλλά τελικά εγκατέλειψε αυτό το έργο. Η Apple Inc. προσφέρει τη δική της πιστωτική κάρτα, αν και ο τραπεζικός της εταίρος Goldman Sachs Group Inc. πλέον θέλει να αποχωρήσει από τη συμφωνία. Άλλες προσπάθειες, από την Google, της Alphabet Inc. και την Amazon.com Inc., δεν έγιναν ποτέ πραγματικότητα. Ο Musk έχει εμπειρία στην οικονομική τεχνολογία από το PayPal. αλλά έχει δημιουργήσει επίσης προβλήματα εμπιστοσύνης με τους χρήστες του κοινωνικού του δικτύου μειώνοντας το προσωπικό, χαλαρώνοντας τους κανόνες περιεχομένου και προκαλώντας τεχνικά ζητήματα. Πρόσφατα, το Twitter περιόρισε το ποσό που μπορούσαν να έχουν πρόσβαση στην πλατφόρμα οι χρήστες του — ακόμα και αυτοί που πληρώνουν. Το αποτέλεσμα είναι αρκετοί επενδυτές να διστάζουν να διαθέσουν τα χρήματά τους στην X κατά τη διάρκεια της ασταθούς ηγεσίας του Musk.
Εν τέλει θα είναι χρήσιμο;
Αυτό είναι κάτι που είναι ασαφές, καθώς προς το παρών οι στατιστικές δηλώνουν εμφατικά πως τόσο οι χρήστες σε Αμερική και Ευρώπη, προτιμούν να διαχειρίζονται την ψυχαγωγία τους, την ενημέρωση τους και τις χρηματοικονομικές τους ανάγκες μέσω διαφορετικών εφαρμογών αντί μιας υπερ-εφαρμογής. Οι διαφορετικές εναλλακτικές σε εφαρμογές ανταλλαγής μηνυμάτων και τραπεζικών συναλλαγών είναι ακόμη δημοφιλής με την αγορά της Ασίας να δείχνει μια άλλη εικόνα που σε αρκετές περιοχές της έχουν υποχωρήσει σε αυτό το νέο μοντέλο.

Οι πιθανότητες επιτυχίας
Με τον Musk ποτέ δεν ξέρεις είναι η αλήθεια. Με τα στοιχεία να δείχνουν μια παρορμητική (social-μιντιακι θα έλεγε κανείς) κίνηση μετονομασίας εντός μόλις δύο ημερών κα χωρίς ξεκάθαρη στρατηγική η σχέδιο, (ακόμη και το λογότυπο δημιουργήθηκε εντός 24 ωρών από το “fanbase” του ιδίου) οπότε προς το παρών θα αρκεστούμε να πούμε πως η αλλαγή είναι απλώς μια αλλαγή ονόματος. Μπορεί να έχουν εισαχθεί νέα χαρακτηριστικά όμως στην πραγματικότητα δεν έχει αλλάξει ραγδαία ο πυρήνας λειτουργιών και
εφαρμογής του Τwitter οπότε η αξιολόγηση της επιτυχίας θα πατάει (τουλάχιστον για την ώρα) με στην υποκειμενική χρήστη του twitter. Πάντως όπως και να έχει , το μόνο σίγουρο είναι ότι το “Χ” παραμένει πιστό στην γνωστή διαφημιστική στρατηγική του Elon Musk “Πρώτα διαφήμιση, παράδοση αργότερα”.